keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Äitiysneuvola käynti rv 9+0.

Käytiin koko konkkaronkka maanantaina neuvolassa. Se olikin ensimmäinen kerta neuvolassa niin, että masuvauva pääsi mukaan :)

Käynnillä tehtiin kaikki perus jutut, jota nyt odottaville äideille ensimmäisellä käynnillä tehdään. Juteltiin tulevasta raskaudesta, kyseltiin oliko raskaus toivottu, mitattiin verenpaine ja hemoglobiini, saatiin myös erilaisia lippuja ja lappuja täytettäväksi + tietenkin raskausopas äidille ja isälle :D

Se olikin jo hieman ehtinyt muuttumaan vuodesta 2013 kun meidän Evelyniä odotin. Ehdin jo sitä hieman lukemaankin..

Sain varattua jopa varhaisajan ultran 23 päivälle. Samalla otetaan nämä kaikenmaailman verikokeet, jotka varmasti tiedättekin. Pääsen hieman aikaisemmin ultraan, koska raskauden kestosta ei ole täyttä varmuutta ja me Aleksin kanssa haluttiin myös tutkia, ettei masuvauvalla ole tuota downin-syndroomaa.

Verenpaine mulla oli taas aika todella matala, mutta neukkutäti ei siitä ollut huolissaan, koska mulla on alhainen verenpaine muutenkin. Sama oli myös meidän neitiä odottaessa. Hemoglobiini ihme kyllä oli todella hyvä (ainakin näin alussa). Viime raskaudessa jouduin syömään rautakuurin, koska hemoglobiini huiteli vain alle 97 ja meinasin vähän väliä pyörtyä. Onneksi asia korjaantui silloin rautatabletti kuurilla.

Jotenkin hauska vertailla nykyistä ja entistä raskautta keskenään. Mulla on kaikki oireet mennyt niin samalla tavalla kuin viimeksikin. Tosin mun huonovointisuus on päivä päivältä vain pahempi. Eilen en jaksanut tehdä yhtään mitään ja oksennus lensi jatkuvasti. Sen takia tänne blogiin kirjottelukin on tosiaan vähän jäänyt välillä. Raskaana olleet ja olevat huonovointiset äidit kyllä ymmärtävät varmasti.

Ihastuin kyllä tuohon äitiyskorttiin. Se oli jotenkin niin erilainen kun yleensä äitiyskortit ovat. Ei tietenkään sisällöltään kamalasti eroa mutta tämä ihana ulkokuori.


Onkos muita odottavia äitejä täällä linjoilla? Kuinka raskaus on sujunut ja onko ollut millaisia raskausoireita?

                         ♡ -Riikka


2 kommenttia:

  1. Oi vitsi ihanaa<3 mä voin elellä tätä sun raskautta nyt itekin ja ihastella sun masua :)) Tosta alhasesta verenpaineesta, niin mulla on niin alhanen verenpaine ettei se laite saa edes mitattua sitä.. Kävin lääkärissä ajokorttia varten tossa hetki sitten nii se lääkäri ihmetteli tota verenpaine juttua ja sitä kun mun sydämen syke on niin hiljanen ja hidas :D Jere just sanokin et oon varmaan oikeesti joku vampyyri :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii :D ei sun tarvii heti kolmatta tehdä perään kun voit kuunella mun valituksia täällä :D

      Eikää :D Miten se niin alhanen voi olla :D Kokeilitteko vaan yhdellä mittarilla vai voisko olla, että se oli rikki ? Kuulostaa nimittäin aika pahalta :::D

      Poista