tiistai 26. toukokuuta 2015

Rv 27+2.

Sunnuntaina tuli taas uusi raskausviikko täyteen. Tämä aika menee jotenkin aivan todella nopeasti. Evelyniä odottaessa musta tuntui, että aika matelee hitaasti eteenpäin. Luulen, että se johtui siitä kun sitä omaa lasta ei vielä siinä vierellä ollut. Nyt kun saan touhuta joka päivä pikku neidin kanssa niin ei tässä kamalasti kerkeä miettimään mitään ylimääräistä.

Sikiön paino: 900 g 
Sikiön pituus päästä peppuun: 22,5 cm
Sikiön koko pituus: 31,0 cm

"Tämän viikon alussa sikiö on 24 viikkoa vanha. Aivoaallot ja aistit aktivoituvat ja aivopoimut aivojen pinnalla alkavat kehittyä asteittain. Sikiö alkaa reagoida kohdun ulkopuolelta tulevaan valoon. Selkäranka koostuu nyt 33 renkaasta, 150 nivelestä ja 1000 jänteestä! Seuraava kuukausi on sikiölle erittäin aktiivista aikaa, se kasvaa nopeasti ja lihoo".

Kopioitu vau.fi

Tämä alku viikko on ollut mulle aika raskas selkävaivojeni vuoksi. Aleksi on ollut töissä ja mä olen siis ollut aivan yksin Evelynin kanssa. Mulle annettiin nostelu kielto joksikin aikaa, joka lääkärin sanojen mukaan tarkoittaa aivan kaikkea nostelua. No mä en ole oikeastaan voinut sitä noudattaa täysin, koska mulla on tuollainen pikku termiitti hoidettavana täällä joka päivä. Vauvan takiahan siis nostelu kieltoa ei annettu vaan tämän mun selkäni. Olen kuitenkin yrittänyt tehdä kaiken helpoimman kautta. Evelyn on onneksi jo sen verran oma toiminen, että osaa mennä itse istumaan tuolille ja nykyään pepun pesukin käy suihkussa eikä lavuaarissa.

Olen myös ollut hieman väsynyt, koska neidillä on taas joku aika, että yöllä herätään useasti joko pahoihin uniin tai sitten ihan tavasta. Päivällä mulla taas jostakin syystä on riittänyt virtaa ja ollaankin oltu todella paljon nyt pihalla Evelynin kanssa. Lämpimät ilmat ovat sallineet, niin miksi sisälläkään kököttää kun sitä saa sitten taas talvella tehdä ihan riittämiin.

Vauvalla on ollut nyt pari päivää takana jotakin hiljaiseloa. Masussa ei olla potkittu ihan niin paljon kun yleensä, mutta kyllä potkut silti alavatsalla tuntuvat. Välillä joudun oikeasti mennä rauhoittumaan sänkyyn ja tunnustelemaan milloin vauva potkii ja milloin ei. Silloinhan sitä aina potkitaankin kun pääsen lepäämään. 

Tässä olisi taas masukuva tältä viikolta:

Musta tuntuu, että alan olla kohta jo sen kokoinen, ettei mulle sovi mitkään vaatteet enään päälle näöllisesti eikä koollisesti :D


                                                                      <3 - Riikka

4 kommenttia:

  1. Ihana masu sulla.♥
    Mä muistan myös kun odotin esikoista että viikot vaan matelee ja nyt ne kyllä vilisee ihan silmissä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tätä ei voi enään pikku pömppikseksi kutsua :D Se on kyllä kumma juttu. Välillä muetin että mihin tää aika katoaa. Alussa oli yhtä tuskaa kun oli pahoinvointeja ja aika vaan mateli eteenpäin, mutta kyllä nyt tuntuu menevän vauhdilla.

      Hei me ollaan kohta jo viikolla 30 :0

      Poista
    2. No niin ollaan. :D Hurjaa!!
      Siitä onkin sitten enää hetki kun pienet on jo sylissä. ♥

      Poista
    3. Jep :D Jännää vaan odottaa kumman lapsi päättää tulla maailmaan aikaisemmin :D

      Poista