maanantai 17. elokuuta 2015

Synnytyskertomus.

14.8.2015

(Kuvia synnytyksen aikana ei otettu, koska mulla ei tosiaan ollut sellaista fiilistä) :D

Klo: 08:00

Mulla oli aika lääkärille juttelemaan synnytyksen käynnistyksestä. Lääkärin kanssa tultiin siihen tulokseen, että synnytystä lähdettäisiin käynnistämään seuraavana päivänä, mikäli sairaalan saleissa olisi tullut jo lisä tilaa.

Päivä meillä meni ihan mukavasti. Käytiin Aleksin päästyä koulusta kyläilemässä Janetella. Evelyn leikki poikien kanssa ja me aikuiset rupattelimme mukavia ja syötiin oma tekemää pizzaa.

Illalla noin 20:30 oltiin kotona ja alettiin sitten siinä tekemään Evelynin ilta juttuja. Mä lähdin nukuttamaan neitiä ja Aleksi lähti sillä välin hakemaan meille eväitä kaupasta seuraavan päivän koitokseen.

Aleksi kerkisi olemaan reissullaan noin 15 minuuttia, kun mulla alkoi tulemaan todella kovia supistus kipuja. Aleksi tuli äkkiä kotiin ja mä kärvistelin kipujeni kanssa itku silmässä.

Soitettiin Aleksin äidille noin 21:30 ja pyydettiin häntä tulemaan meille neidin kanssa, koska mun kivut yltyivät niin sietämättömäksi, etten kotona enään pärjännyt.

Soitettiin Hyvinkäälle sairaalaan, mutta sieltä meille sitten sanottiinkin, että salit ovat ihan tupaten täynnä ja sinne ei mahtuisi enään yksikään synnyttäjä. Meidät ohjattiin soittamaan Helsinkiin kätilöopistolle. Sinne sitten Aleksi pirautti ja onneksi meidät vielä sinne viimeisenä potilaana otettiin sisään. Muuten olisi tullut Lohjalle saakka matka.

Klo: 23:00

Helsinkiin saavuttiinkin noin 23:00, jonka jälkeen päästiin suoraan synnytyssaliin ja käyrille. Supistuksia mulla piirtyi noin 6 minuutin välein käyrälle, mutta ne olivat jo kuitenkin sen verran kipeitä, etten pärjännyt ilman lämpöpussia ja lopulta jotakin piikkiä, joka pisti mun pään aivan pyörälle. Siinä vaiheessa jo vähän nauratti kun Aleksi joutui mut taluttamaan kädestä pitäen vessaan :D

Aika kului ja mua sattui aivan järjettömästi. Muistan vilkuilleeni jatkuvasti seinällä olevaa kelloa ja se aika joka kellossa oli kului koko ajan vain hitaammin ja hitaammin. Aleksi sai nukuttua hetken aikaa säkkituolissa ja lopulta mäkin hetkeksi torkahdin lääkepiikin ansiosta.

Välissä mulle tehtiin sisätutkimuksia ja koko ajan olin vain sen samat 3 cm auki mitä tullessakin, vaikka aikaa oli jo mennyt monta tuntia. Aamu yöstä ennen kätilön vaihtumista, olin avautunut 4 cm asti. Luoja sitä iloa, kun mietin, että "ihanaa, edes sentti tapahtunut muutosta".

15.8.2015

Klo: 06:48

Tulin pois suihkusta. Siellä ei ollut hyvä olla. Supistukset tuntuivat kahta kauheemmilta lämpöisen suihkun alla. Edelleen jaksoin sinnitellä kuumavesipullon avulla.

Klo: 07:00-07:03

Mut laitetaan käyrille ja samalla ohjataan ilokaasun käyttö. Turvaudun ilokaasuun kipujeni kanssa.

Klo: 07:05 

Hengittelen ilokaasua ja kätilö sanoo minulle, että saan myös lisää kivunlievitystä tarvittaessani.

Klo: 08:00 

Tehdään ulko- ja sisätutkimus, jossa tilanne edennyt 5 cm auki. Supistukset edelleen todella kivuliaita ja minua aletaan valmistella epiduraali puudutukseen.

Klo: 08:15

Käyn vessassa ja mulle laitetaan vesitippa käteen.

Klo: 08:35

Lääkäri tulee laittamaan mulle epiduraali puudutuksen ja siitä on onneksi apua!

Klo: 10:15

Puudutus vaikuttaa edelleen, mutta supistukset alkaneet heikentyä. Niimpä nousen seisomaan ja tallustelemaan. Pyydän myös jumppapalloa, johon pääsen istumaan ja heiluttelemaan itseäni.

Klo: 10:55

Käyn vessassa.

Klo: 11:15

Supistukset alkaneet muuttua taas kivuliaammaksi, koska olin ylhäällä. Tilanne alkanut myös etenemään. Toivon lisää kivunlievitystä ja saankin ensimmäisen lisä annoksen epiduraalia. Olen auki 7 cm ja otan epiduraalin kanssa samaan aikaan ilokaasua.

Klo: 11:43

Lapsivesi menee.

Klo: 11:44

Pääsen taas käyrille. Kalvorakko pullottaa, joten kalvot puhkaistaan tilanteen edistämiseksi.

Klo: 12:30

Kohdun suu ollut tunnin täysin auki (10 cm). Lapsi on laskeutunut hyvin ja tilanne on ponnistamista vaille syntymä. Olen kertonut aiemmin kätilölle ja opiskelijalle pelkääväni ponnistusvaihetta ja niimpä mulle on tarjottu tässä vaiheessa pudendaalipuudutusta, jota en kuitenkaan halunnut, koska epiduraalin vaikutus oli vielä kehossa hyvä. Tunnen supistukset todella kovana selkäsärkynä ja muistan kuinka itkin tässä vaiheessa hyvin lohduttomadti kuinka mun selkään sattuu! Kätilö tsemppaa mua aivan älyttömän hyvin, joten keskityn ponnistamiseen ja kuuntelen ohjeita tarkasti.

Klo: 12:48

Tyttö syntyy terveenä ja hyvin punakkana. Kerron kuinka helpottunut mun olo on. Saan vauvan ihokontaktiin ja Aleksi saa leikata napanuoran. Repeämisiä ei oikeastaan tullut. Sain kolme tikkiä limakalvoille. Vauvan saan rinnalle imemään.

Synnytys ei ollut mitenkään nopea, eikä myöskään helpoimmasta päästä, mutta hyvin siitä selvisin ja mulle ei jäänyt synnytyksen kulusta mitään hampaan koloon. Mä olen aivan älyttömän onnellinen ja kiitollinen, että pääsin tänne kättärille Helsinkiin synnyttämään tämän ihanan lapsen. Mun kätilö oli ihan loistava ja haluaisin todella käydä kiittämässä häntä vielä uudemman kerran kaikesta!

Nyt kyllä sanon, että tässä oli meidän lapsi luku ja sillä siisti. Nyt meillä on kaksi ihanaa pikkuista ♡♡ ja se riittää. Enään ei ikinä! Seuraavan vauvakuumeen aikana, siis jos sellainen vielä joskus tulee, sanoin Aleksille korvaavani kolmannen vauvan hamsterilla :'D

                           ♡ -Riikka




12 kommenttia:

  1. Ihanaa että kaikki meni hyvin ^_^ onnea vielä <3

    VastaaPoista
  2. Onneksi jäi hyvät kokemukset ja synnytys sujui hyvin.♥

    VastaaPoista
  3. onneksi synnytys sujui kuitenkin hyvin ja sait kipulääkettä tarpeiden mukaan :) voi vitsit ilmota kun voidaan tulla tän meiän ryhmärämän kanssa kylään kattomaan teitä :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo onneksi tuolla pidettiin huolta noista kipulääkityksistä. Ehdin kävelemään saliin juuri sisään kun multa jo kysyttiin mitä kivunlievitystä olen miettinyt. Samantien koneelle kirjattiinkin sitten ylös mitä vastasin :)

      Tänne saa tulla heti kun ehditte :) Ollaan aikalailla otettukkin nyt vieraita vastaan, että saadaan jossain vaiheessa vähän rauhoittuakkin jo :)

      Poista
  4. Onneksi kaikki meni hyvin, onnitukset vauvasta <3

    Ja tosi mielenkiintoinen tekstikin kaikinpuolin! :)

    http://ganbattedesuka.blogspot.fi

    VastaaPoista
  5. Kuulostaa niin helpolta synnytykseltä voiku ittelläniki olisi mennyt samanlailla... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei se niin helppo ollut, mutta hyvin meni kuitenkin :)

      Poista